دی ۰۳، ۱۳۸۹

اعدامها را متوقف کنید


به گزارش رهانا خبر ناگهانی اجرای حکم اعدام حبیب الله لطیفی، دانشجوی کرد، خانواده این زندانی سیاسی و وکیل پرونده وی را به تکاپو برای توقف این حکم و نجات جان یک انسان انداخت.
مقامات قضایی عصر روز پنج شنبه یکم دیماه به صالح نیکبخت وکیل مدافع حبیب الله لطیفی گفته اند که حکم وی روز یکشنبه پنجم همین ماه به صورت قطعی به اجرا در خواهد آمد.
الهه لطیفی در گفتگو با  تارنمای جرس، ضمن ابراز ناراحتی شدید، یاد آور شد: روند پرونده بسیار مثبت بود و اصلا نمی دانیم چرا اجرای این حکم را  در حالی به آقای نیکبخت اعلام کردند که همه جا تعطیل است و ما برای نجات جان برادرم هیچ کاری از دست مان بر نمی آید.
وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر مشخصا چه تلاشی برای نجات جان برادرش در حال انجام است، گفت: دیروز حدود ساعت دو بود که آقای صالح نیکبخت  زنگ زدند و گفتند که اجرای حکم اعدام به ایشان فکس شده است و  قرار است  یکشنبه ساعت یک و نیم حکم  اعدام برادرم را  اجرا کنند.
خانم لطیفی افزود: آقای صالح نیک بخت امروز جمعه از تهران عازم سنندج شده تا بروند دادگاه و پیگیر کار برادرم شود ولی در واقع حکم را زمانی اعلام کردند که همه جا تعطیل است و ما تنها فردا را فرصت داریم که پیگیر باشیم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش مقامات قضایی استان و نمایندگان سنندج در مجلس گفت:  از مقامات و نماینده ها هیچ کس جواب ما را نمی دهد.  هیچ کسی مسوولیتی قبول نمی کند.خودمان هم نمی دانیم چکار کنیم. دیروز ابلاغ شد، امروز که تعطیل است، امیدمان همین است که فردا آقای نیکبخت برود با مسوولان صحبت کند.
خواهر حبیب الله لطیفی  به نگرانی های خودش به عنوان تنها کسی از اعضای خانواده که از طریق وکیل پیگیر پرونده برادرش  است اشاره کرد و گفت: پدر و مادرم سن شان بالاست ، من جرات ندارم خبر اجرایی شدن اعدام برادرم را به آنها بدهم و آنها اصلا خبر ندارند که این حکم به وکیل ابلاغ شده است و قرار است روز یکشنبه اجرا شود. خودم هم اصلا شرایط خوبی ندارم. تا کنون هم  خودم دنبال کارهای برادرم بودم و خواهم بود
خانم لطیفی در پاسخ به این پرسش که آیا برادر ایشان از اجرای حکم مطلع است، گفت: روز سه شنبه با جبیب ملاقات کردم. البته دو هفته پیش برادرم به من گفته بود، حکم اعدام دوازده نفر قطعی شده است و بعد هم می گفت شاید من یکی از آنها باشم. من به حبیب گفتم نه اصلا این حرف را نزن چون کارهای تو خیلی مثبت دارد پیش می رود.
وی در مورد اقدام نهادهای حقوق بشری در زمینه توقف اجرای حکم اعدام برادرش گفت:  از نهادهای حقوق بشری و هر کسی که هر کاری بر می آید می خواهیم کمک کنند. ولی باز هم فکر می کنم باید از داخل ایران کاری برایش بکنم.
من فکر می کردم ماه محرم هست و اعدامی صورت نخواهد گرفت ولی ظاهرا برایشان فرقی نمی کند. امیدمان به خداست
خواهر بیست و هشت ساله حبیب الله لطیفی با بیان اینکه شرایط مساعدی ندارد، قادر به ادامه این گفتگو نبود و تنها یاد آور شد:  آدم تا لحظه آخر امید دارد که برای نجات جان عزیزش کاری بکند..
حبیب الله لطیفی در تاریخ یکم آبان ماه ۱۳۸۶ بازداشت شد.  لطیفی در تاریخ ۱۰ تیرماه ۱۳۸۷ پس از بازجویی های چهارماهه، طی دادگاهی چند دقیقه ای و بدون حضور خانواده، در شعبه ی اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج از سوی قاضی حسن بابایی به جرم اقدام علیه امنیت ملی و نظام و محاربه،  به اعدام محکوم شد.
صالح نیکبخت پیش از این در مصاحبه ای با روز در مورد اتهامات حبیب الله لطیفی یاد آور شده بود:  در جزئیات این اتهام آمده است که ایشان در ایجاد انفجارهای صوتی در میدان آزادی شهر سنندج و همچنین “سه­راهی غفور” در همین شهر مشارکت داشته و از آن فیلم تهیه کرده اند. وی همچنین متهم شده است که در انفجار اتومبیل دادستان سنندج مشارکت داشته و نیز در حادثه حمله به پاسگاه محله “کانی کوز­له” در سنندج شرکت داشته و از آنها فیلم و عکس تهیه کرده است. در حالی که حبیب لطیفی در دفاعیات خود در دادگاه و در زمان بازجویی این اتهامات را رد کرده و گفته است که در روز انفجار اتومبیل آقای دادستان سنندج و حمله به پاسگاه “کانی کوزله” که منجر به کشته شدن یکی از پرسنل آنجا شد، نه تنها در این حوادث مداخله ای نداشته بلکه در سنندج نبوده و در جایی دیگر به طور مخفی زندگی می کرده اند. ما از دادگاه بدوی و دادگاه تجدید نظر هم تقاضا کرده ایم که به این دو موضوع رسیدگی شود و کسانی که شاهد این جریان بوده اند و می دانسته اند که آقای لطیفی در آن حادثه دست داشته است احضار شوند؛ از سوی دیگر از خانواده ای که درآن زمان به آقای لطیفی پناه داده اند هم تقاضا شود تا جهت شهادت در دادگاه حاضر شوند. مساله ای که هیچ گاه رسیدگی نشد. از سوی دادگاه اعلام شد که گزارشهای مقامات انتظامی برای ما کافی هستند.
بر اساس آخرین گزارش و به گفته خواهر حبیب الله لطیفی،  از آنجایی که در خواست اعاده دادرسی تا کنون نتیجه ای نداده است، آقای صالح نیکبخت وکیل پرونده از تهران عازم سنندج شده است تا در یکی روز باقیمانده برای توقف اجرای حکم اعدام با مقامات استانی از نزدیک وارد گفتگو شود.
گفتگو از مسیح علی نژاد

هیچ نظری موجود نیست: