شهریور ۲۹، ۱۳۸۹

آیا مطالبه دمکراسی سکولار هدف نهایی جنبش سبز است ؟

نه جناح راست و نه جناح چپ؛ کار صحیح این است که بدون اختلاف و درگیری از خواسته های مسلم ایرانیان حمایت شود
سایت دانشکده حقوق واشنگتن در مورخ 16 سپتامبر 2010 با انتشار مطلبی، حمایت صریح خود را از خواسته ها و مطالبات ایرانیان معترض اعلام نمود. در این مطلب ضمن تاکید بر توجه هرچه بیشتر نسبت به نقض گسترده و روز افزون حقوق بشر در ایران، حمایت از آزادیخواهان را ضروری دانست.
گزیده ای از این مطلب به شرح ذیل تقدیم می گردد:
بسیاری از مردم در داخل و خارج از ایران در تلاش اند تا برای رهبران جنبش سبز اعتباری قائل شوند و یا به آنها ملحق شوند اما حقیقت امر این است که جنبش هیچ رهبری ندارد و مردم خودشان رهبر این جنبش اند.
آقای موسوی اعلام نموده اند که جنبش او را به جلو برده و خودش جنبش را هدایت نکرده است. خواسته های آقای موسوی در واقع نسخه های بسیار پایینی از مطالبات ایرانیان را در بر می گیرد با وجود اینکه آقای موسوی اقدامات خشونت آمیزی بر علیه خود از رژیم دید و حتی برادر زاده اش را از دست داده است.
جنبش سبز از مطالبه اصلاحات و « رای من کجاست؟ »، پدیدار گردید و به تقاضای تغییر رژیم منجر شد که در آن دمکراسی سکولار هدف نهایی است. شعار جنبش به استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی تبدیل شد. اجماع قریب به اتفاق در میان معترضان مبنی بر تشکیل یک دولت دمکراتیک سکولار است که در آن به حقوق اولیه انسان احترام گذاشته شود. ولی کسانی که در صحنه اند و معتقد به این نظریه اند، مورد هدف و خشونت قرار گرفته اند تا از خشم رژیمی که به شدت برای حفظ آخرین بقایای قدرت تلاش میکند بترسند.
یکی از سرشناسترین و مطرح ترین روحانیون، آیت الله بروجردی است که مدافع نظریه جدایی دین از دولت است و تنها به دلیل ابراز عقیده اش در زندان تحت شرایط بیرحمانه ای نگهداری می شود. حشمت الله طبرزدی یکی دیگر از فعالان برجسته آزادی است، او از اندیشه جدایی دین از دولت و قانون اساسی مبتنی بر اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل حمایت میکند. آقای طبرزدی پس از قیام دانشجویی سال 1999 ، به مدت نه سال در زندان بسر برد و در سال 2009 میلادی پس از بازتاب دیدگاههایش در روزنامه وال استریت مجددا بازداشت و هم اکنون در زندان بسر می برد.
گفتنی است که آقایان موسوی و کروبی خاطرنشان نموده اند: "این حق مردم است که سرنوشت خودشان را تعیین کنند".

۱ نظر:

ناشناس گفت...

از تمامی کسانی که بخاطر احترام به اصالت وکرامت انسانها متحمل شکنجه و آزار و اذیت از سوی حکومت مستبد آخوندی شده اند از جمله آیت الله کاظمینی بروجردی تشکر وقدر دانی میکنیم. راهتان پر رهرو باد