اسفند ۱۳، ۱۳۸۷

آیت الله بروجردی :
من هميشه توصيه كرده ام
كه دين و حكومت را بايد جدا كرد

بر طبق يكي از اسناد منتشر شده در یکی از جرايد ، به تاريخ 10 شهريور 1380 ( 1 سپتامبر 2001 ) همزمان با افزايش فشار، اختناق و اجراي مجازاتهاي خشن فقهي بر مردم، آيت الله بروجردي اعتراض علني خود را به شرح زير اعلام نموده است :

مشكل اساسي كشور، مردم و دين ما، در شرايط حاضر، تداخل همه امور در يكديگر است . دين دكان بهره برداري سياسي شده است و اين در حالي است كه علماي ديني، بايد به امور مذهبي بپردازند و حكومت را واگذار به سياسيون نمايند؛ ولي امروز مركز قدرت و سياست كه به همراه زور و ستم و بي عدالتي است از لواي حكومت مذهبي سر به در آورده كه نتايج آن به ضرر همگان است و من هميشه توصيه كرده ام كه دين و حكومت را بايد جدا كرد.

بعضی بر این باورند که آیت الله بروجردی اصولا قبل از بازداشت ، اعتقاد و باورداشتی نسبت به جدایی دین از سیاست نداشته و ایشان پس از دستگیری چنین مسائلی را بازگو نموده است تا توجه جهانیان را به خود معطوف کند ! انتشار سند فوق ، خود دلیل محکمی در رد چنین شایعاتی ست  و از قضا پرده از اختلافات شدید اعتقادی میان وی و حکومت ، طی سالیان گذشته بر می دارد .

این پیشوای مذهبی همواره با محدوديتها و تهديدهاي گوناگون مواجه بوده است. به عنوان نمونه در 8 مهرماه 1381، 30 سپتامبر 2002 طی يك نامه ي حكومتي به وي هشدار داده شده بود كه (ايشان و برادر روحانيشان) ديگر نمي توانند به امامت مسجد نور، ادامه دهد.***

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام ,ماازاین عقیده ای که آقای بروجردی می فرمایند: جدایی دین ازحکومت, انسانها را از فلاکت نجات میدهد دفاع می کنیم