آذر ۲۳، ۱۳۸۹

محمد نوری زاد: «می‌خواهم روز عاشورا جنازه‌ام را بر سر اینها بکوبم» ‌

دویچه وله: محمد نوری‌زاد زندانی سیاسی زندان اوین در اعتصاب غذا خشک به سر می‌برد. در این نوع اعتصاب، زندانی حتی از آشامیدن آب نیز خودداری می‌کند.
محمد نوری‌زاد، نویسنده و فیلمساز، از روز شنبه ۲۰ آذرماه دست به اعتصاب غذا زده است. اعتراض وی به نحوه برخورد قاضی مقیسه با او و نیز صدور حکم دوسال حبس در یک دادگاه چند دقیقه‌ای بوده است.
آقای نوری‌زاد در حالی که برای گذراندن حکم یک سال حبس خود در زندان به سر می‌برد، روز سه‌شنبه ۱۶ آذر به دادگاه برده شد. در این دادگاه قاضی مقیسه وی را به اتهام توهین به ماموران وزارت اطلاعات به دوسال حبس محکوم کرد.
علت صدور این حکم نوشته‌های آقای نوری‌زاد درباره شکنجه زندانیان توسط ماموران وزارت اطلاعات بوده است.
در جلسه روز ۱۶ آذر قاضی مقیسه ضمن توهین به آقای نوری‌زاد و تهدید وی به شلاق زدن، او را "اجنبی مزدور" خطاب کرده است. پس از خروج از این دادگاه، محمد نوری‌زاد اعلام کرده که از روز شنبه ۲۰ آذر دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد. وی علت انتخاب این روز را برای شروع اعتصاب غذای خود اینچنین اعلام کرده: «می‌خواهم روز عاشورا جنازه‌ام را بر سر اینها بکوبم». ‌
فاطمه ملکی همسر نوری‌زاد تا کنون دو نامه به رئيس قوه قضائیه و رئیس مجلس نوشته است اما هیچ جوابی دریافت نکرده. او به دویچه‌وله گفت: «نه تنها در این هفته، متأسفانه در این چهارماه ما هر نامه‌ای نوشتیم، هیچ پاسخی از هیچ منبعی به ما داده نشده است».
 محمد نوری‌زاد هدف از اعتصاب غذای خشکش را کوبیدن جنازه‌اش در روز عاشورا بر سر ظالمان اعلام کرده است.
خانم ملکی پیش‌بینی می‌کند که حال جسمی همسرش با توجه به شرایط سنی و سابقه بیماری او وخیم باشد چرا که از روز شنبه نه چیزی خورده و نه آشامیده است.
همسر آقای نوری‌زاد در پاسخ به این پرسش که آیا وکیل او اقدام برای ملاقات با موکلش کرده یا نه می‌گوید: «ما فقط منتظر هستیم لااقل پاسخ نامه‌های ما را بدهند یا ملاقاتی و یا تماسی داشته باشیم. من فکر نمی‌کنم که دیگر این نیاز به وکیل داشته باشد. این حق اولیه‌ی یک زندانی‌ست که متأسفانه به هیچ کدام از این‌ها پاسخ داده نشده و ما همچنان منتظر هستیم که حالی یا خبری از ایشان به ما برسد».
خانواده محمد نوری‌زاد روز دوشنبه ۲۲ آذر به امید پاسخ‌گویی مسئولان زندان اوین به آنجا مراجعه کردند اما هیچ جوابی به آنها داده نشده است.

۱ نظر:

دادش سيا گفت...

چرا يك نويسنده و فيلم ساز بايد در زندان باشد؟
ما در كشور ادعاي آزادي داريم، كو؟!
بايد انتقاد پذير باشيم.