آبان ۲۹، ۱۳۸۹

احترام به آزادی مذهبی در ایران همچنان رو به وخامت است

خبرگزاری هرانا - وزارت امور خارجه ایالات متحده آمريکا، در گزارش سالانه خود در مورد آزادی‌های مذهبی در جهان در سال ۲۰۱۰، که روز روز چهارشنبه ٢۶ آبان ماه ٨٩ (١٧ نوامبر ٢٠١٠) منتشر گردید، از برخوردهای دولت جمهوری اسلامی با اقليت های مذهبی آن کشور انتقاد کرد.
به گزارش تارنمای رسمی وزارت خارجه آمریکا، در بخشی از این گزارش آمده است: "در دوره زمانی تهيه اين گزارش رويکرد دولت (ايران) در قبال احترام به آزادی مذهبی در کشور همچنان رو به وخامت نهاده است." در گزارش وزارت امورخارجه آمريکا دولت ايران متهم شده است که با اقدامات خود برای همه گروهای مذهبی غير شيعه به ويژه اقليت های مذهبی، بهائیان، دراويش، مسيحيان و يهوديان "فضای تهديدآميز" ايجاد می کند.
وزارت امور خارجه آمريکا همچنين می گويد گزارش ها حاکی از آن است که زندانی کردن، آزار، ارعاب و تبعيض مبتنی بر عقايد مذهبی در ايران در دوره زمانی تهيه اين گزارش ادامه داشته است.
وزارت امورخارجه آمريکا می گويد: همه اقليت های مذهبی غير شيعه در ايران به طور رسمی با درجاتی از تبعيض به ويژه در خصوص دستيابی به کار، آموزش و مسکن رو به رو هستند.
اين گزارش تصريح کرده است که به رغم اين که اديان مسيحی، يهودی و زرتشتی به عنوان اقليت دينی در ايران پذيرفته شده اند، در عمل همه غير شيعيان با تبعيض اجتماعی رو به رو هستند.
وزارت خارجه آمريکا تصريح کرده است : از سال ۱۹۹۹ دولت ايران به دليل نقض آزادی های اقليت های مذهبی در فهرست "کشور با نگرانی ويژه" قرار داده شده است.
دولت آمريکا همچنين در اين گزارش "اعتراض جدی خود به رويکرد خشن و رفتار سرکوبگرانه حکومت نسبت به اقليت های مذهبی" اعلام کرده است.
وزارت امورخارجه آمريکا در گزارش سال گذشته خود در مورد آزادی های مذهبی که در آبان ماه سال ۱۳۸۸ منتشر شد، از وخامت آزادی های مذهبی در ايران انتقاد کرده بود.
در بخشی از آن گزارش، پس از اشاره به نقش و موقعيت آقای خامنه ای، به عنوان رهبر جمهوری اسلامی که بر سه قوه قانونگذاری، اجرائی و قضائی حاکم است، آمده بود که دولت اسلامی، حق شهروندانی را که از اسلام به آئين ديگری بگروند، به رسميت نمی شناسد و طبق قانونی که در فوریۀ سال ۲۰۰۸ ميلادی در مجلس شورای اسلامی تصويب شد، مجازات ارتداد مرگ خواهد بود.
طی ماهها و سالهای اخیر، بسیاری از رهبران روحانی اهل سنت، دراویش، نوکیشان مسیحی و همچنین شهروندان بهایی، مشمول ممنوع الخروجی، ممنوع التحصیلی، بازداشت، صدور احکام حبس و تبعید و شلاق، و همچنین محرومیت از حقوق شهروندی شده اند.

۴ نظر:

Hares گفت...

با سلام
دولت ايران بايد به اقليتهاي مذهبي احترام بگذارد، و رهبرانش را به بند نكشد.

Farhad گفت...

با سلام هر سال حجاج ايراني در عربستان ابراز عقيده و يك سري تجمعات و شلوغيهاي به راه مي اندازند به عنوان اسلام و تشيع كه با برخورد شديد وهابيت مواجه ميشوند ،در صورتي كه ايت الله بروجردي نه شلوغي كرد و نه برعليه كسي و يا مقامي صحبتي و يا توهيني كرد ،فقط ابراز عقيده دين اباء و اجدادي خود كرده است اينطور رفتار زشت و نا جوانمردانه با او خانواده و يارانش و شده است ، اينجا كه عربستان نيست ! اينجا اسلام ناب ولايت ....يست .نميدانم !!!
با تشكر فرهاد

kamran گفت...

سلام
در ایران سرکوبی هر نوع نگرش و عقیده مخالف و یا جدای از دین حکومتی امری عادیست چون محارب با خدا و مفسد فی الارض محسوب می شود.و فاقد مهر تأیید ولایت علی خامنه ایست. چون از نظر آقایان ولی مطلق ایشان است.
کامران

حبیب گفت...

با سلام
اینها که به روحانی و سید و شیعه که آقای بروجردی باشد به خاطر داشتن دینی جدای از دین سیاسی رحم نکردند چه رسد به اقلیتهای دینی.
حبیب از تبریز